Vyživový poradce, lektor kurzů redukce hmotnosti

Připravte si skvělou pomazánku!

Připravte si skvělou pomazánku! -

Šunka, sýr, šunka, šunka, sýr….

Takto jednostranně vypadá skutečně většina snídaní, svačin i večeří, s nimiž se v praxi setkáváme. Je to velmi jednoduché „hodit“ na pečivo plátek šunky nebo sýra a je hotovo. 

Připravit domácí pomazánku je pro mnohé hotové sci-fi.

Přitom jejich příprava není ani složitá, ani časově náročná. 

Představuji vám recepty na mé tři nejoblíbenější pomazánky a předám i nějaké praktické „fígle“.  

Řepová pomazánka

Luštěninové základy můžete ideálně kombinovat se zeleninou. Má nejoblíbenější kombinace je s červenou řepou.

Ingredience
200 g cizrny či jiné luštěniny (vařené nebo konzervované), 200 g červené řepy (vařené nebo pečené), 2 lžíce olivového oleje, sůl, pepř a římský kmín na dochucení
Postup přípravy
Uvařenou či upečenou řepu nakrájejte na menší kusy a rozmixujte společně s cizrnou či jinou luštěninou. Přidejte dvě lžíce olivového oleje a lžičku římského kmínu, ideálně drceného. Pokud si Vaše chuťové pohárky žádají, dochuťte pomazánku česnekem nebo chilli. Římský kmín určitě nevynechejte a věřte, že jeho specifickou chuť nenahradíte obyčejným kmínem! Dle chuti můžete dozdobit libovolnými semínky.

Mrkvovo-celerová pomazánka

Tuhle pomazánku můžete, díky kořenové zelenině, připravovat opravdu po celý rok.

Ingredience
200 g mrkve, 100 g celeru, 200 g lučiny, dle chuti malé množství majonézy, sůl, pepř, citronová šťáva na dochucení
Postup přípravy
Mrkev a celer krátce povařte do poloměkka a nechte vychladnout. Poté nakrájejte na menší kousky a jednoduše rozmixujte s lučinou a lžící majonézy (tu lze případně vynechat). Pomazánku dochuťte solí, pepřem a citrónovou šťávou.
Rychlejší postup je, když nastrouháte mrkev a celer zasyrova a rozmícháte s lučinou, dále ochutíte dle výše uvedeného postupu. Vařená zelenina je lehce sladší a jemnější, proto je alespoň u nás doma oblíbenější variantou.

Vajíčková de luxe

Tenhle recept nám do kuchyně přinesla stylově jedna dáma z kurzu zdravého hubnutí STOB. Svou oblíbenou verzi vajíčkové pomazánky jednoduše obohaťte o kopr a máte vajíčkovou de luxe – pokud jste tedy milovníci kopru jako já.

Ingredience
1 balení lučiny, 2 lžíce jogurtu, 5 vajec, sůl, pepř, kopr
Postup přípravy
Vejce uvařte natvrdo a nechte vychladnout. Vejce nastrouhejte nebo nakrájejte, smíchejte s lučinou a jogurtem a dochuťte solí, pepřem a nakrájeným koprem.

Pomazánkové „fígle“

Jak doladit konzistenci pomazánky?

Každý jsme jiný, někdo má rád pomazánky husté, co se nevpíjejí do pečiva, někdo zase řídké, co pěkně sklouzávají do krku a „nezavaří“ mixér.

Zkoušejte proto ingredience v různých poměrech a kombinacích, aby vám to vyhovovalo. Chcete-li pomazánku více řídkou, přidávejte navíc po lžičkách vodu, mléko, jogurt, olej nebo majonézu (u posledních dvou ingrediencí ale dejte pozor na množství, abyste z pomazánky neudělali kalorickou bombu).

Chcete-li naopak pomazánku zahustit, použijte rozmixované luštěniny, obiloviny, vločky, tvrdší zeleninu nebo sušené lahůdkové droždí. 

Já osobně mám v oblibě jednoduché pravidlo! Kolik základu, tolik „něčeho k tomu“, tedy např. 200 g vařené cizrny + 200 g uvařené červené řepy atd.

Vadí vám pomazánka vsáknutá do pečiva v odleželé“ svačině?Mně tedy ano. Proto raději připravuji svačiny ráno, aby byly čerstvější.

Pomoci může také tenká vrstvička másla nebo margarínu. Tuková vrstva tak trochu odizoluje pečivo od pomazánky. 

Velmi praktické na svačiny jsou i krabičky s oddělenými přihrádkami.

Další tipy a recepty nejen na přípravu skvělých pomazánek najdete v novém e-booku.

Článek jsem napsala pro projekt Výzva 52. 


Komentáře