Vyživový poradce, lektor kurzů redukce hmotnosti

Bez lepku

Řešíme cca půl roku a proto zatím nemám tolik praktických zkušeností jako u bezmléčné.

  • Chléb

Začátky byly jasné - kupované bezlepkové pečivo, které je dost drahé a obtížněji dostupné. Dále nakupování různých bezlepkových směsí, do kterých se přidá pouze voda a droždí až po pečení chleba domácího dle různých receptur. Všechny receptury ale obsahovaly droždí, které nám příliš nechutná. Bezlepkový chléb a veškeré sladké či slané pečivo je brzy suché a vydrží cca 2 - 3 dny.

Protože pečeme domácí celozrnný chléb z kvásku, logicky jsem pátrala po možnostech, zda lze upéct i chléb bezlepkový kváskový. Naštěstí lze a je to prostě chuťová bomba a chválí si ho i naši bezlepkoví kamarádi. Rozdíl od běžného kváskového je téměř nulový.

Na cesty a doma do zásoby máme křupavé plátky rýžové či kukuřičné.  

  • Buchty, bábovky, muffiny, vafle aj. sladké pečení

Dětem jsme nikdy příliš nekupovali a nekupujeme hotové pečivo (koblihy, koláče, makovky apod.), proto dcera v tomto směru přechodem na bezlepek nějak neutrpěla. 

Preferuji domácí výrobu. Stále peču dle receptů, na které jsme byli zvyklí, jen používám bezlepkovou mouku. Nutno napsat, že pečení není mou silnou parketou a zálibou. Dělám opravdu jen perník, muffiny, výjimečně kváskový koláč, perníčky a na Vánoce cukroví.

K dostání je i bezlepkové listové těsto, které lze i doma vyrobit. Doposud jsme ale nezkoušeli.

  • Bezlepkové mouky

Používáme pouze celozrnnou pšeničnou, žitnou a špaldovou, které bylo třeba nahradit bezlepkovými.

Ve zdravých výživách seženete převážně mouky hladké, méně polohrubé. Např. mouky rýžové, jáhlové, pohankové, kukuřičné, mouky z luštěnin (prozatím jsem nepoužila) či různé mixy od různých firem, např. Labeta, Schar aj. Kupované mixy obsahují často i různá aditiva, proto preferuji mouky čisté.

  • Vločky, kaše

Namísto ovesných vloček používejte bezlepkové. K dostání rýžové, kukuřičné, pohankové či jáhlové.

Připravit lze bezlepkové kaše přímo z uvařené pohanky, jáhel, rýže, quinoi nebo si kupte bezlepkovou krupičku (tj. čistá blp obilovina/pseudoobilovina pomleta na krupici). Použití je stejné jako u klasické pšeničné krupičky. Dále seženete blp instantní kaše, jejichž příprava je velmi nenáročná.

  • Přílohy

Používejte např. pohanku, jáhly, quinou, rýži, brambory, polentu, luštěniny.

Použít lze jako přílohu, zavářku do polévky (namísto těstovin či kapání), jako základ pomazánek (jáhly, luštěniny, pohanka), do zeleninových salátů, sladkých i slaných kaší.

Těstoviny jsou k dostání v různých tvarech a velikostech rýžové, kukuřičné, pohankové či amarantové.

  • Zahušťování

Obecně moc nezahušťuji, proto ani zde nebyla velká potíž. Neodděluji porce pro dceru a celé rodině připravuji jedno jídlo.

Používám bezlepkové mouky, často ale stačí rozvařená nebo rozmixovaná zelenina, občas instantní blp kaše nebo obyčejný kukuřičný či bramborový škrob (solamyl apod.). Dále lze použít bezlepkové vločky. Namísto mouky na tuku krátce oprahněte vločky. Vločky se rozvaří, popř. lze pokrm na závěr rozmixovat.

  • Další potraviny

Z různých diskusí jsem postřehla, že se řeší i další potraviny (např. kečup, dresinky, oplatky, sušenky, kornouty od zmrzliny, instantní pokrmy či hotové omáčky aj. Doma si s tímto ale hlavu příliš nelámu, neb tyto potraviny nekupujeme, čili je nemusím nahrazovat.

Uzeniny doporučuji konzumovat jen zřídka, cca 2x týdně. Ty je pak třeba vybírat samozřejmě bezlepkové. Paštiky vyrábíme nebo kupujeme z farmy Němcových (přímo na pojízdných prodejnách, ve zdravých výživách či Sklizenu).