Vyživový poradce, lektor kurzů redukce hmotnosti

Bez mléka

Dceři krátce po narození byla zjištěna silná alergie na bílkovinu kravského mléka. Již třetím rokem vaříme a připravujeme i jídla bez mléka a mléčných výrobků.

Začátky byly velmi těžké. Věděla jsem přesně, co nesmíme. Ale nevěděla jsem, kde a co nakupovat, čím mléko a mléčné výrobky nahradit. 

Při nákupu různých kuchařek a prohledávání webových stránek jsem zažívala spíše zklamání. Nad recepty typu kuře s rýží či brambory s vepřovým plátkem apod. jsem nevěděla, zda se mám smát či brečet. To by mě tedy opravdu nenapadlo..:-). Na gastroenterologii jsem dostala jediný tip na margarín a šunku, ačkoliv uzeniny se dětem doporučují omezeně a od tří let (dceři byl sotva rok).

Moje pravidla

  1. Musíme všichni jíst to stejné či velmi podobné. Jinak bych se z vaření a úklidu kuchyně zbláznila a opravdu prostála celé dny u sporáku.
  2. Dcera musí co nejméně pocítit, že se stravuje jinak. Nesmí se cítit odstrkována tím, že něco nesmí. Nesmí se ale cítit ani extra výjimečně, protože něco nesmí.

Mé dosavadní zkušenosti a nápady

(budu ráda i za Vaše rady a nápady)

  • Nákupy (obecně, nejen bezmléčné)
  1. DM drogerie - značka ALNATURA, nakupuji rostlinné nápoje (místo mléka), kokosový olej, zeleninovo-oříškové/semínkové pomazánky, sušené ovoce, semínka, ovocné přesnídávky bez přidaného cukru, panenské oleje, občas mouky a vločky - ty lze ale jinde sehnat levněji aj.
  2. Sklizeno - veganské pomazánky z Rounku, paštiky, sušené ovoce aj.
  3. Prodejny zdravé výživy - celozrnné a bezlepkové mouky a další obilné produkty - kaše, vločky, těstoviny, kroupy, rostlinné máslo ALSAN, sušené ovoce, luštěniny, luštěninové pomazánky (nejoblíbenější máme značku Lunter/dříve AlfaBiohummus, zeleninové pomazánky, panenské oleje, semínka, kokosové chipsy, rostlinná mléka, sójový jogurt SOJADE, sójové nebo rýžové pudinky, kokosová tapioka KALMA (pudinkový dezert), sójová nebo rýžová smetana aj.
  4. Supermarkety - už jsou docela dobře zásobeny a nákupy jsou o fous levnější - sem tam rostlinné nápoje (sójové jsou již takřka všude), luštěninové a zeleninové pomazánky, tofu, tempeh, rýže natural, celozrnné a bezlepkové mouky a výrobky, vločky, kaše, luštěniny, semínka, avokádo, ovoce a zelenina.

Některé potraviny jsou opravdu napodobeniny klasických mléčných potravin a podle toho jsou také vyrobeny a ochuceny. Nemůžeme tedy očekávat něco extra zdravého a přírodního. Aby výrobky nějak vypadaly, chutnaly a držely pohromadě, obsahují často příliš cukru, soli, koření, zahušťovadel, spojovadel apod. Takovéto produkty kupuji minimálně, pokud např. cestujeme či dáváme dceru na hlídání (ne každý může a chce se zabývat omezujícím jídelníčkem). Sem řadím především různé pomazánky, jogurty či pudinky.

  • Mléko

Nakupuji pouze hotové rostlinné nápoje v krabicích, např. rýžové, jáhlové, kokosové. K dostání je i ovesné, sójové a různá mléka ořechová (ty ale skrze další alergie nekupujeme). Cenově se mléka pohybují 40 - 100Kč za litr. Značka ALPRO, ALNATURA, Provamel aj. Všechna mléka je možné si doma vyrobit, ale zatím nemám praktickou zkušenost.

Nedoporučuji sušené náhražky mléka (Zajíc apod.). Základ sušených směsí tvoří ztužené rostlinné tuky a glukózo-fruktózový sirup, což nejsou zrovna kvalitní ingredience. Hotová "mléka" obsahují pouze vodu, rostlinnou surovinu a rostlinný olej. Pokud používáte náhražku pouze do kávy, pak bych se tímto asi netrápila. Pokud ale mléko nahrazujete v jídelníčku více, raději se těmto produktům vyhněte.

Rostlinné nápoje používáme na běžné pití (karo, ovocné koktejly, kakao), při přípravě kaší, pudinků, palačinek, vaflí, muffinů, buchet a jiného pečení. Všechna mléka jsou nasládlá, proto nepoužívám do omáček a slaných jídel.

  • Máslo

Běžně dostupné margaríny (Rama, Flora) ve žlutých obalech nemůžete, obsahují často syrovátku či jinou složku mléka. Vhodné jsou pouze light margaríny v modrých obalech, což v dětském jídelníčku nepovažuji za vhodné, popř. je třeba vhodný tuk v celodenním jídelníčku doplnit.

Vhodnější: avokádo, kokosový olej (lze zakoupit i odaromatizovaný), rostlinné máslo ALSAN-S, lze i koupit či vyrobit i různá ořechová "másla" (z kešu, mandlí, slunečnicových semínek, arašídové apod.) či máslo sójové.

  • Smetana

Při přípravě omáček používám sójovou, kokosovou nebo rýžovou "smetanu", značka ALPRO, Véjade, EcoMil, Sojanetta od Kalmy aj. Doporučuji určitě číst složení, neb některé smetany opět obsahují mléčnou složku (např. GranCucina či Gioia) a samozřejmě vůbec nedoporučuji sušené rostlinné smetany (obdobné složení jako sušená rostlinná mléka).  

  • Sýry

Tofu či tempeh, zakoupíte i různě ochucené. Hodí se do teplé i studené kuchyně. Rovněž lze vyrobit doma, doposud nemám zkušenost.

  • Jogurty, pudinky, dezerty

Různé napodobeniny jsou příliš sladké a proto běžně nekupuji neb nechci dceru učit na tolik cukru. Dále obsahují řadu aditiv, aby potraviny udržely konzistenci, barvu, chuť apod.

Kupované pudinky sójové či rýžové "ředím" od cukru i financí :-) neochucenými obilnými kašemi. Např. značka Alpro, Provamel. Joya, Anumáček apod. Vynikající je tapioková pochoutka od Kalmy.

Pudink lze samozřejmě vyrobit doma z rostlinného nápoje a tapiokových perel či pudinku (škrob). Chuťově vynikající pudink je z kokosového mléka.  

Z jogurtů chuťově nejlepší a složením nejpřijatelnější se mi jeví jogurt SOJADE, který obsahuje i bifidobakterie. Cena se ale pohybuje okolo 80Kč za 400g kelímek. 

Používám ale i jen obyčejnou přesnídávku, domácí výroba nebo ALNATURA z DM drogerie.

  • Pomazánky

Základem pomazánek bývá avokádo, luštěniny a/nebo dýňová či slunečnicová semínka. Pomazánky doma vyrábím, některé recepty zde. Nebo avokádo jen rozmačkám spolu s rybičkami či vejcem. 

Pokud jsme na cestách, kupuji v DM, supermarketech či ve Sklizenu. Výhodou je praktické balení a trvanlivost. Nejoblíbenější jsou pomazánky z Rounku ze Sklizena, které mají velmi čisté složení (bez cukru, nadbytku dochucovadel, zahušťovadel a koření). Další např. firma Lunter či Amunak.

Obr. Pomazánky z DM: Hokaido, lilková, papriková

Obr. Pomazánky od firmy Amunak