JAK VAŘÍ MAMINKY PRO "MIMÍSKA"?

26.3.2015

Hledám recept, kde jsou krůtí prsa v hlavní roli. Přicházím na maminkovský web do diskusní debaty "CO VAŘÍTE Z KRŮTÍCH PRSÍČEK?"

Šok!

 S výjimkou 2 receptů všechny maminky, a nebylo jich málo, psaly o naložení masa do kupy sýra a/nebo smetany.

„Nejlépe zasypat silnou vrstvou sýra a zalít šlehačkou, tak to máme nejraději.“

Dech mi vyrazil recept na řízky v těstíčku, které po osmažení ještě zapečete v troubě se dvěma smetanami. Chudák dvouleťák, kterému to moc chutná, jak napsala jeho maminka.

Nechci být příliš kritická. Mí klienti naopak dobře vědí, že jsem velmi tolerantní. 

Byla jsem ale nemile překvapená, že se v maminkovské diskusi našlo tolik nevhodných receptů.

Maminky, jak známo, řeší výživu svých dětí vážně a proto jsou i skvělým marketingovým terčem, neb jsou ochotné /nejen/ za potraviny utrácet nemalé peníze, aby jejich potomci měli to nejlepší a nejzdravější.  

Mé rady k dětskému jídelníčku

  • Potraviny pro děti musí být především čerstvé, nezávadné, neprošlé apod.
  • Omezte cukr (nejen sladkosti, ale i slazené nápoje, slazené mléčné výrobky a cereálie, kupované sladké pečivo apod.)
  • Omezte nevhodný tuk (především ze sladkostí, kupovaných buchet, koblih apod. smažení, fritování, opatrně na podmazávání sýrů, paštik, salámů a jiných tučných výrobků máslem apod.)
  • Zařaďte denně ovoce a zeleninu.
  • Nezapomínejte pravidelně na luštěniny a ryby.
  • Nepodléhejte módním výživovým trendům a neeliminujte žádné potraviny, pokud vaše dítě nemá alergii či intoleranci (např. mléko, lepek apod.)
  • Preferujte domácí stravu, edy vařte, pečte, připravujte svačinky. Ano, je to pracné. Ale jen tak víte, co v jídle skutečně máte.
  • Nenechte si reklamou namluvit, že jste hloupá máma, která nedovede dítěti poskytnout vyváženou stravu a musí proto nakupovat hotové skleničky s nekonečně dlouhou dobou trvanlivosti.

Jak raději NEVAŘIT (recepty z maminkovského webu)

  • 500g krůtí prsa, 200g sýra 30%, 1 smetana 33%

Recept: Kuřecí prsa na plátky, osolit, vložit do pekáčku, zasypat sýrem a zalít smetanou. Zapéct v troubě. Recept pro 4 dospělé osoby.  

1 porce: 1800kJ, B 40g, T 28g, S 2g, vláknina 0g, s přílohou cca 3000kJ.

  • Ještě větší úlet: vyrobit řízky a ty pak zapéct se smetanou.

1 porce: 2700kJ, B31g, T40g, S36g, vláknina 1g. S přílohou jsem na cca 3700kJ u oběda.

Zkuste to třeba takto...

  • Krůtí prsa vcelku vložte do nádoby na pečení. Osolte, obylinkujte či okořeňte tak, jak máte rádi. Přidejte mrkev, řepu, cuketu či jinou zeleninu, dle chuti. Pečte vše společně, přikryté pokličkou nebo alobalem, aby prsa nebyla vysušená. Servírujete s vařenou přílohou, prsa nakrájejte na plátky a doplňte teplou zeleninou. Servírujte dle pravidla 1/3 zeleniny, 1/3 přílohy, 1/3 bílkoviny.

1 porce: 1100kJ, B28g, T8g, S17g, vláknina 7g. 

  • Krutí prsa nakrájejte na kostky, osolte a příp. ochuťte oblíbeným kořením. Zprudka osmahněte na lžíci oleje, podlejte a chvíli duste. Poté přidejte mražené zelené fazolky (500g) a rozpůlená cherry rajčátka (dle chuti, může být klidně celá vanička 250g). Já vařím ve stylu na gram masa gram zeleniny a více...o).

1 porce: 940kJ, B 28g, T 8g, S10g, vláknina 5g.


Nejnovější články