Cukroví, po kterém nepřiberete?

9.12.2021
Výživa a hubnutí Lenka Vymlátilová cukrovi po kterem nepriberete

 

Chtíč zvládnout Vánoce bez kil navíc a přitom si neodpírat sladké dobroty
je prostě nekonečně veliký.

 

Proto každý rok klikají naše mlsné jazýčky na nadpisy slibující "zdravé" cukroví, po kterém se nepříbírá.

 

Například na této stránce slibují deset úžasných receptů na zdravé cukroví, kterého můžete sníst kolik chcete, nepřiberete po něm a pochutnáte si. Zní a vypadá to báječně!

 

Moje STOBí kolegyně Hanka Pávková Málková propočítala hned první recept. 

 

Jeden zdravý kokosový raw řez bez mléka, lepku i cukru vyšel na úctyhodných 720 kJ a obsahoval 12 g tuku a 10 g jednoduchého cukru. 

 

Dnes jsem dostala email s předmětem: Recept na vánoční cukroví, po kterém se nepřibírá! 

Po rozkliknutí zjišťuji, že jsou to ořechové čtverečky s proteinem jen ze 4 ingrediencí!  

Hmmm, protein. Už jen to slovo "protein" je synonymem štíhlosti a zdravého životního stylu, to bude určitě to pravé, říkáte si. Kromě proteinu budete potřebovat ještě ořechové máslo, javorový sirup a kvalitní hořkou čokoládu a dvacet kousků zdravého cukroví je na světě. 

A tak počítám. 1 kousek bude mít 10 g, 268 kJ, 2, 5 g bílkovin, 4, 5 g tuků a 2, 2 g cukru. 

 

Nepodléhejte ale iluzi, že takového cukroví, můžete sníst,
kolik chcete, a nepřiberete. Protože...

 

  1. Bílá mouka má tolik energie, co mouka celozrnná.
  2. Bílý cukr má tolik energie jako cukr třtinový, med nebo jakýkoli jiný sirup. I když dáte do těsta sušené ovoce místo cukru, nevznikne z toho cukroví bez cukru! 
  3. Oříšky, semínka přírodní nebo v podobě „másel“ jsou nutričně hodnotné, ale mají také vysoký obsah energie, a proto z nich nevytvoříte cukroví, kterého můžete sníst, kolik chcete!

 

V čem jsou tvrzení o "zdravém" cukroví nebezpečná?

 

V praxi vidím, a potvrzují to i nutriční výzkumy, že se přejídáme tím, o čem si myslíme, že je zdravé. Nehlídáme si velikost porce a mylně se domníváme, že "zdravého" můžeme sníst neomezeně mnoho.

A jsme zase u toho klišé, že nejsou zdravé a nezdravé potraviny, ale jen zdravá a nezdravá množství. 

 

Lepší rady, jak na cukroví o Vánocích? To zásadní je pohlídat si množství!

 

100 g cukroví obsahuje průměrně 2 400 kJ a ruku na srdce, je snadné celé dny pozobávat a na konci dne mít v sobě deset, dvacet kousků cukroví!

Nejjednodušší rada proto je, stanovte si denní limit. Nejčastěji se s hubnoucími klienty domlouvám na 3 – 5 kouscích cukrovích za den.

 

  1. Je naprosto v pořádku, pokud chcete udělat na Vánoce výjimečné cukroví z kvalitních  a dražších surovin. Nepodléhejte ale iluzi, že takové cukroví neobsahuje kalorie nebo že vás bude dokonce nějak uzdravovat (například snižovat cholesterol, protože jste použili celozrnnou mouku apod.). I v případě těch nejkvalitnějších surovin musíte uhlídat množství cukroví, které za den sníte. 
  2. Chcete-li udělat méně kalorické varianty, uberte na cukru anebo tuku. Osobně peču cukroví téměř bez cukru, protože se takového cukroví nepřejídáme. I tady platí pravidlo, uhlídat si množství. 
  3. Máte-li rádi klasické cukroví z bílého cukru, másla a bílé mouky, je to naprosto v pořádku a své tradice neměňte. Klíčové je - uhlídat množství.
  4. Napečte méně druhů cukroví, bude jíst méně. Přirozeně preferujeme různorodou stravu. Čím více druhů jídel jsme snědli, tím bylo pravděpodobnější, že získáme potřebnou škálu živin. Nutriční výzkumy naši přirozenost potvrzují. Například jeden experiment s barevnými bonbóny ukázal, že když měli účastníci studie v nabídce sedm barev, snědli průměrně 56 bonbonů, při nabídce deseti barev 99 bonbonů!  Více možností = více toho sníme. Když si tohle překlopíme do vánoční problematiky, jednoduše napečte méně druhů cukroví.  
  5. Chcete-li přeci jen vícero druhů, zmenšete velikost. Bude to od vás vyžadovat hodně trpělivosti při vykrajování. 
  6. Musíte slepovat krémy a máčet v čokoládě? Je opravdu rozdíl, sníte-li jeden nebo dva kousky cukroví v jednom soustu.

 vymlatilova vyziva a hubnuti vanocni pernicky

 

Chcete zvládnout celé vánoční svátky bez kil navíc?

 

S kolegyní psychoterapeutkou Petrou Mocovou jsme daly dohromady webinář s pěti nutričními a pěti psychologickými tipy a Hanka Málková nám jej okořenila o sváteční recepty.

 

Webinář proběhl 6.12., ale záznam i s prezentací a recepty je k mání na odkaze tady.

 

Přemýšlela jsem, co bych nazvala cukrovím, po kterém opravdu nepřiberete a napadlo mě jen tohle