Minimum rad pro ty, kdo karanténu nezvládají ranní rozcvičkou a vymazleným jídelníčkem

4.4.2020
zena_deprese

Každý nezvládá karanténu na jedničku a možná máte i vy v těchto dnech vážné obavy o zdraví nebo o svoji práci. Trápit vás může i nekonečná nuda nebo samota a určitě existují další scénáře, proč se necítit v těchto dnech OK.

Z praxe víme, že ve špatném psychickém rozpoložení je jednoduché sáhnout po něčem sladkém, slaném nebo tučném.

Jídlo má tu moc, že nás dokáže krátkodobě zaměstnat a uvolnit naše napětí nebo úzkosti. Bohužel je to ale stejně „efektivní“ jako alkohol nebo cigarety. Krátkodobě se vám uleví, ale z dlouhodobého hlediska si zaděláváte na pěkný malér.

Určitě by byla škoda vyjít z karantény s dalším problémem  - kilogramy navíc. A jestli už máte několik hubnoucích cyklů za sebou, víte, že opakující se hubnutí není pro psychiku žádný med.

 

Jak se tedy chovat, když na jídelní ani pohybovou disciplínu nemáte vůbec náladu?

 

1. Nemějte oblíbené "mlsky“ na dosah ruky

 

Zůstali jsme doma v izolaci, a proto teď můžete mít takřka absolutní kontrolu nad tím, co sníte.

I když vás trápí splín, věnujte minimum myšlenek svému jídelníčku, než vyrazíte na nákup a během nakupování.

Seberte své síly, udělejte předem nákupní seznam a nakupovat choďte najezení.

 

Pamatujte, co si domů nenakoupíte, to tam později nesníte.

 

2. Mějte seznam aktivit, které vám pomohou, ale nespojujte je s jídlem

 

Nemáte-li náladu hopsat před televizí nebo čančat talíře zeleninou, je to v pořádku. Klidně si zalezte do peřin a k tomu si pusťte úplně pitomý film. Víte ale sami, že ani tohle nejde donekonečna.

Udělejte si proto seznam oblíbených aktivit, které vám později pomohou.

Můžete tam mít například teplou vanu, četbu knížek či poslech audioverzí, pletení, zpívání, telefonování nebo videohovor s přáteli, pedikúru, manikúru, žehlení a u toho mrknout na film (ne na zprávy), vybírání letní (nejspíše tuzemské) dovolené nebo si najděte šik oblečení, ve kterém po karanténě vyrazíte na procházku apod.

Samozřejmě si k těmto aktivitám neotvírejte čokoládu nebo sáček s oříškama. Aktivity nespojujte s jídlem. 

 

3. Hlídejte si množství

 

Máte-li doma pokušení pod nosem, například ho vyžadují ostatní členové rodiny nebo si krátíte čas pečením buchet apod., pak je důležité mít množství pod kontrolou.

Nakupujte lákadla méně často a menší balení.

Poproste o pomoc své blízké, ať to na nákupech nepřehánějí a ať vám dobroty doma neskládají přímo pod nos.  

Pokud pečete, promyslete si předem množství a napečte tak akorát, používejte menší nádobí nebo část rovnou schovejte do mrazáku.

 

4. Ale já jsem fakt totálně v háji…

 

Vlna solidarity a bezplatné pomoci napříč různými obory je v těchto dnech opravdu neuvěřitelná. Nestyďte se proto požádat o odbornou, psychologickou pomoc. Věřte, že nebudete a nejste jediní!

https://www.delamcomuzu.cz/

 

5. Já chci dělat něco více

 

Jestli jste se právě teď, nebo to přijde v budoucnu, zhluboka nadechli a vydechli a jste připraveni udělat krok vpřed, mrkněte na článek s devíti tipy, co v karanténě můžete aktivně dělat pro své zdraví a kondici.

 

Buďte zdraví, silní a trpěliví. Jsem v tom s vámi. 


Nejnovější články