Trápí Vás chutě na sladké?

30.1.2018

1. Chutě na sladké mohou být původu fyziologického

Nejvíce bažíme po sladkém tehdy, když nám poklesne hladina cukru v krvi. Pokud je hladina cukru příliš nízká, dostavují se nepříjemné pocity jako např. slabost, bolesti hlavy, malátnost, nesoustředěnost, pocity na omdlení a velký hlad. A právě jednoduché cukry dokážou tuto hladinu nejrychleji navrátit zpět do normálních hodnot.

Jak tomuto poklesu předcházet?

  • Jezte pravidelně

Pokud po celý den téměř nejíte, vynecháváte či podceňujete své porce, večer to zaručeně poznáte. Jakmile přijdete domů, máte konečně klid a čas se najíst a také více vnímáte signály svého těla, jež si v pracovním shonu neuvědomujete nebo je potlačujete. A to pak sníte vše, co vám přijde pod ruku.

Pokud ale budete jíst pravidelně, v průběhu celého dne a nebudete žádné jídlo vynechávat, měly by chutě na sladké odeznít. 

Pozn. Kdo potřebuje opáčko, mrkněte na Výzvu č. 3 - Jím pravidelně..:-)

  • Dbejte na správnou skladbu jídelníčku

Kromě pravidelného režimu je důležitá i správná skladba jídelníčku. Vyvarujte se zejména potravinám s vysokým glykemickým indexem, které rozhoupou hladinu cukru v krvi a brzy po jejich konzumaci následuje opět hlad a chutě na sladké.

Mezi potraviny s vysokým glykemickým indexem patří například bílé pečivo, sladké limonády, některé fastfoodové pokrmy nebo právě sladkosti. Chybou je také vynechávání sacharidů v podobě pečiva a příloh u snídaní a obědů. Tělu bude energie ze sacharidů chybět a bude se o ně hlásit právě v podobě chutí na sladké.

Zařazujte tedy potraviny s nízkým glykemickým indexem (zelenina, luštěniny, celozrnné pečivo a přílohy apod.) a bílkoviny, jež ještě snižují glykemickou nálož jídla a mají nejvyšší sytící schopnost.

2. Mlsání je prostě zlozvyk

  • Velmi často je na vině mlsání pouhý návyk.

Proč musíme např. mlsat 5 minut po snídani či obědě?

Zkuste si zmapovat situace, kdy mlsáte a nemáte hlad. Popřemýšlejte, proč to děláte a co Vám mlsání vlastně přináší? Nepotřebujete ve skutečnosti něco jiného?

V příkladu výše uvedeném např. pomocí sladkého oddaluji zahájení pracovního procesu. To, co potřebuji není ve skutečnosti cukr, ale delší pauza. Namísto sladkého by mi mohla pomoci např. delší procházka z oběda, rozhovor s kolegyní nebo poslech oblíbené hudby apod.

  • Pozor také na automatismy

Na sladké nemyslíte, tělo si ho nežádá. Ale stačí zahlédnout reklamu v televizi, projít okolo voňavé cukrárny nebo se zastavit u regálu plného sladkostí! A už se mi sbíhají sliny a neodolám...

Nevystavujte se zbytečně pokušení. Jděte např. jinou ulicí, ať nejdete okolo cukrárny, nakupujte najedení, nekupujte si zásoby domů (nepotřebují to ani vaše děti, ani návštěvy) apod.

  • Tak jako jsme si návyky vytvořili, je možné se je i odnaučit

Při změně návyků postupujte raději pomaleji a postupně, protože reálně hrozí návrat k nevhodnému návyku. Např. místo dvou zákusků si dejte jeden, místo čokoládové tyčinky si dejte čtvereček kvalitní čokolády, místo sladkého ke kávě si dejte banán apod.

Pro úspěšnou změnu návyků doporučuji online kurz Ivy Málkové, který najdete zde: http://www.stob.cz/cs/online-kurz-hubnuti

3. Mlsání jako tlumič emocí

Na sladkou chuť jsme zvyklí od miminka, protože mateřské mléko je sladké. Děťátko při kojení cítí kromě sladké chuti a příjemně plnícího se bříška i pocity bezpečí, klidu a lásky. Již zde dochází k prvním propojením sladké chuti a příjemných pocitů.

Dále přicházejí situace typu - někdo ti ublížil, zranil ses, bojíš se zubaře? Neboj, sladké ti pomůže. Není tedy divu, že si do dospělosti přinášíme silně zakořeněný (zlo)zvyk, že sladkosti jsou lékem na všechny bolesti i radosti.

  • Co s tím?

Stejně tak, jako není správné ve vypjaté situaci sáhnout po alkoholu či cigaretě, není dobré se uklidňovat cukrem.

Najděte si jiný způsob uklidnění se, příp. se naučte vypjatým situacím předcházet.

Vím že se to lehce píše a vím, že v životě trvá, než se nám podaří najít tu správnou náhradu za mlsání a/nebo se naučit být asertivnější a nesnažit se každému vyhovět.

Ideálními náhradníky za mlsání jsounapř. pohybová aktivita, procházka, přátelský rozhovor, poslech hudby, zpěv, vana, masáž, meditace, relaxace, spánek, četba, aromaterapie, může pomoct do něčeho praštit, zařvat si, nadávat (alespoň v duchu) nebo se prostě vybrečet.

Je třeba si uvědomit, že mlsáním sladkostí se nám uleví jen krátkodobě a naše problémy se tím nevyřeší! Naopak. Dříve či později přibyde další trápení plynoucí z nespokojenosti s vlastním tělem. Proto si myslím, že hledat nové cestičky se vyplatí!

PS: Dočetla jsem se, že emoce nejrychleji mění hudba a sex...o).

A co Vy a sladké?

Článek jsem napsala pro projekt Výzva 52, který Vás provází po celý rok 2018 za lepšími stravovacími a pohybovými návyky. Projekt můžete sledovat ZDARMA ZDE.  


Nejnovější články