Tvaroh v jídelníčku

28.7.2020

Na úvod nemohu napsat nic jiného než to, že tvaroh je prostě „boží“.

Nutriční rozbor

Z nutričního hlediska je tvaroh, pokud nepočítáme maso, snad nejbohatším zdrojem bílkovin.

100 g tvarohu obsahuje 10 – 13 g bílkovin, což není vůbec málo. Tvrdý tvaroh obsahuje dokonce 25 g bílkovin. Pokud hubnete a snižili jste svůj denní energetický příjem, dostatek bílkovin v jídelníčku vás opravdu dobře nasytí.

Plnotučný tvaroh?

Tvaroh může, ale také nemusí být zdrojem tuku. Jak jistě víte, lze koupit odtučněný, polotučný nebo plnotučný.

Plnotučné produkty jsou ale častěji ignorovány právě proto, že jsou plnotučné. Naopak máme tendence preferovat produkty s názvy light, linie, odtučněný apod.

Víte ale, že plnotučný tvaroh obsahuje tolik tuku co Lučina linie? Nebo dokonce méně tuku než Madeland light?  

S mléčnými výrobky je někdy situace složitější v tom, že se množství tuku neuvádí v přehledné tabulce na 100 g, ale jako množství tuku v sušině.

V případě plnotučného tvarohu se např. dočtete, že obsahuje 40 % tuku v sušině a obsah sušiny je 25 %. Můžete nabýt dojmu, že téměř polovina tvarohu je tvořena tukem.

Ale…

Tento údaj znamená, že ve 100 g tvarohu je 75 g vody a zbývajících 25 g je sušina (tj. živiny, vitamíny, minerální látky). V sušině je pak 40 % tuku, tedy 40 % z 25 g je 10 g. Tzn., že ve 100 g tvarohu se nachází 10 g tuku.

Tučnost plnotučných tvarohů se pohybuje okolo 8 – 12 g tuků ve 100 g a jejich energetická hodnota okolo 600 kJ. Jejich konzumace je tedy „bezpečná“. Pokud ale potřebujete příjem tuků ve svém jídelníčku omezit, sáhněte po polotučné či odtučněné variantě.

Jak si vede tvaroh s obsahem tuku a energie ve srovnání s jinými mléčnými produkty?

výrobek

obsah tuku (g) ve 100 g výrobku

kJ ve 100 g výrobku

Tvaroh odtučněný

0,5

280

Tvaroh polotučný

3,5

400

Tvaroh plnotučný

10

600

Lučina linie

10

660

Lučina

26

1130

Cottage

5

450

Eidam 20 % t. v suš.

10

950

Eidam 30 % t. v suš.

15

1100

Sedlčanský Hermelín

25

1250

 

Tvaroh v kuchyni

S tvarohem v kuchyni dokážete doslova kouzlit. Málokterá potravina má tak široké použití a výhodou je i jeho nízká cena.

Tvaroh se hodí pro přípravu sladkých, slaných, teplých i studených pokrmů. Můžeme jej jíst jen tak, můžeme jej jakkoliv ochutit. Receptů s tvarohem najdete nespočet, já vám nabídnu své nejoblíbenější.

 

Tvarohové pomazánky slané

Na přípravu pomazánek používám tvaroh polotučný nebo tučný. Příjemná, krémovitá konzistence pomazánek vzniká, když tvaroh našleháte. 

Tvaroh smíchejte nebo vyšlehejte s:

  • rajčaty a bazalkou
  • česnekem a oblíbenými bylinkami
  • jarní cibulkou nebo pažitkou
  • cibulí a paprikovým kořením (Budapešť)
  • tuňákem, popř. ještě s cibulkou a vejcem
  • vejci
  • ředkvičkami
  • okurkou, koprem a česnekem
  • atd. Pomazánku si samozřejmě osolte, opepřete či jinak dochuťte dle vašich zvyklostí.   

 

Tvarohové dezerty sladké

Tvaroh lze ochutit také nasladko. Vždy lze dochutit skořicí, kakaem, vanilkou, rozinkami, medem, oříšky či semínky apod.

Tvaroh smíchejte nebo vyšlehejte například s:

  • nastrouhaným jablkem a skořicí, lze přidat i med, vlašské ořechy
  • banánem a kakaem (příp. nastrouhanou nebo rozpuštěnou hořkou čokoládou) nebo kokosem
  • švestkami a mákem, popř. povidly a mákem
  • jahodami, malinami, borůvkami či jiným ovocem
  • atd. Záleží jen na vašich chutích a fantazii.

Tvarohový krém

Tvarohové krémy ráda používám na moučníky namísto těžkých máslových krémů.

Tvaroh vyšlehejte se zakysanou smetanou, lehce oslaďte a je hotovo. Krém lze dle potřeby ochutit (a obarvit) např. kakaem, kokosem či ovocem. Pokud potřebujete lehce zelený krém, přidejte avokádo místo zakysané smetany.

Moučníky zdobím čerstvým ovocem namísto slazeným ovocem z konzervy.

 

Neuvěřitelná tvarohová roláda

Recept jsem získala na kurzu STOB od jedné účastnice, která roládu přinesla na ochutnání. Pro mne zázrak, stačí 3 ingredience

  • 3 vejce
  • 2 lžíce  kakaa
  • 250 g tvarohu
  • lze přidat nějaké sladidlo (med, sirup, cukr či umělé sladidlo, stévii – dle vašeho gusta)

Postup:

Žloutky oddělte od bílků a vyšlehejte s kakaem a případně sladidlem. Z bílků vyšlehejte tuhý sníh a opatrně vmíchejte do žloutkové směsi. Rozetřete na plech a pečte 10 – 15 minut při 175 °C. Tvaroh našlehejte (příp. s cukrem), rozetřete na vychladlý piškot a zarolujte.

Roládu lze udělat opravdu redukční, pokud použijete odtučněný tvaroh a nepoužijete žádné sladidlo, příp. jen stévii či jiné nekalorické sladidlo.

Lze ale zvolit i tučný nebo polotučný tvaroh, těsto a/nebo tvarohový krém osladit. Krém nemusíte sladit jen cukrem, ale např. banánem či jiným ovocem (pozor na množství vody) nebo ochutit oříšky apod.

 

Tvarožník bez mouky

Další sladká proteinová bomba a recept najdete zde

 

Pečené brambory s tvarohem

Tohle jídlo miluji. Máma nám jej často připravovala k večeři a tak se mi vybavují vzpomínky z dětství.

Postup:

Brambory oloupejte nebo pořádně umyjte, lze konzumovat i se slupkou, pokud máte rádi. Dále je nakrájejte na plátky či čtvrtky a naskládejte na plech. Osolte, okmínujte, příp. přidejte česnek, oblíbené bylinky. Brambory pečte do měkka v troubě při 200 °C. Ideální je vyložit plech pečícím papírem, který lehce potřete tukem. Vyšlehejte tvaroh se solí, příp. česnekem, jarní cibulkou apod. a konzumujte opečené brambory spolu s tvarohem.

Pečené brambory mají vyšší glykemický index než vařené. Pokud byste tedy chtěli zdravější variantu, uvařte si brambory ve slupce. :-)

 

Tvarůžky

Vyrábějí se z nízkotučného tvarohu a bývají často příjemným zpestřením redukčního jídelníčku skrze nízkou energetickou hodnotu a výraznou chuť. Právě ona výrazná chuť bývá to, co nám při změně stravování schází. Ze dne na den přejít od sladkých, slaných a kořeněných potravin k bílému jogurtu, tvarohu, lučině či Cottage sýru a potravinám podobným, je pro mnohé velký šok..:-). Tvarůžky však mají jednu nevýhodu, a tou je vysoký obsah soli! 

Dobrou chuť!


Nejnovější články